مجرد فضفضه/أيمن وهبة
شاعر الصعيد
أيمن وهبة
Afw
اعتبروا
هذه الكلمات
مجرد فضفضه
من
قلب خايف
ل
يوم ييجى يصحى
اخواته
ما يلاقيش
ويمد إيده لغيره لأجل ما يعيش
يجرى فوق صخر ويا نار وشوية ميه يبلوا ريقه
ما يلاقيش
عسكر ويا جيش
و
بارود فوق راسنا
ورصاص بيقتل ما يداويش
سيبنى أعيش
سيبنى جوه بيتى
سيبنى أعيش
أيه نصيبك لما تقتل أخوك ودمك
همه هو همك
لو يهمك مد إيدك أمسح دموعه
ويا دمه من جروحه
خليه يعيش
لو مفيش
الله
ساندنا
لو عاندنا ولا عدنا للشرور
للغرور
قول معايه لو مفيش
دمانا واحده فى أرضنا
مخلوطه بعرقنا
ولما أعوز أمد إيدى فى جيب أخويه ولا أبويه
ولا انت
فى الشده بتحاوطنى
ولو تاركنى
أنت صاحبى وأنت أخويه
وجذورنا واحده لو بتطرح من ثمارها
ما تلاقيش
طب ليه بتقتل ولا تكدب
والخنجر
فى جنبي
و لا
طب ينفع
من طعنة أخويه تشفى
أو تداوى
سيبنى أعيش
أنت يا أبنى
جنب ربى ما تساويش
نحن نسأل ماهى الديمقرطيه ؟
ما هى الليبراليه ؟
الكثير يغير المفهوم العام والمعروف لتلك الكلمات
ماذا يعنى فصل الدين عن السياسه ؟
هل أن يسير البشر على حل شعروهم كما يقولون ؟
هل يمارسون الفحشاء فى الشوارع ؟
ماذا ترسمون وماذا تقصدون ؟
هل خلق الله يحتاج الى إكمال
ام ان الله خلق الإنسان فى أكمل صور
خلق به العقل والمنطق والتفكير والإعتراض والقبول
ثم
الضمير البشرى
الذى يوجه البشريه منذ بدايتها
قبل الديانات السماويه وقبل كتب الشريعه وقبل
موسى ووو
فإذا مات الضمير فماذا يفعل الدين ؟
الله فقط هو الذى يقيم الموتى !!!
فلماذا نكذب ونضلل بعضنا بعض
ف إلى متى تظل ونظل نستقى علومنا ومعرفتنا من الغير
اليس هناك كتب ومكتبات وشبكات نت
فهل
الليبراليين لا يعرفون الله ولا يصّـلون له؟
هل ليس فى قلوبهم مخافة الرب ؟
المح البلاهه فى كل زقاق وحار ه وبطون جوعى للكلمات
التى يتقبلونها دون ان يسألوا
أشياء مقدسه كتب منّزله
نعود الى الوراء الى ديكارت الذى قال الشك يعنى حياتى
أى
(أنا أشك إذاً أنا موجود )
لماذا لا ننظر الى بلاد الصين واليابان ومعظم بلاد آسيا
لماذا لا نقرأ
مدى الظلام الذى حل بالبلاد نتيجة عدم توافق
الدين والسياسه
فى عصور أوربا الوسطى
المظلمه
فرجل الدين كان له سلطته التى يمليها على الامبراطور او الملك او الامير
واضعاً ما يتوافق مع الاهواء وليس ما يتوافق مع الله
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق